Pensée féministe et lignes directrices pour une pratique éthique de la psychologie auprès de personnes qui s’identifient comme des femmes et des filles

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.47634/cjcp.v56i2.61719

Mots-clés :

psychological practice, feminist thought, psychotherapy and counselling, social justice, ethical guidelines

Résumé

Plusieurs itérations de lignes directrices pour une pratique éthique de la psychologie auprès de personnes qui s’identifient comme des femmes et des filles ont été élaborées dans le domaine de la psychologie au Canada afin de fournir aux professionnels une orientation quant à leurs responsabilités et compétences éthiques. Toutefois, pour répondre aux expériences variées et changeantes des femmes et des filles dans le contexte canadien, ces lignes directrices doivent être révisées régulièrement. Cet article propose différentes pistes pour une pratique évolutive et inclusive du counseling et de la psychothérapie auprès des femmes et des filles au Canada. Si l’objectif premier reste les répercussions sur la pratique de counseling et de psychothérapie, l’article souligne la nécessité de rédiger des textes et des lignes directrices éthiques pour refléter la diversité de genre. Puisant dans la littérature sur la pensée féministe, la recherche et ses applications, il formule des recommandations pour une pratique éthique et socialement juste du counseling et de la psychothérapie. De plus, cet article vise à relancer la discussion sur l’évolution possible des prochaines versions des lignes directrices éthiques pour mieux répondre à la situation actuelle des personnes qui s’identifient comme des femmes et des filles.

Bibliographies de l'auteur-e

Tiffany A. Beks, University of Calgary

Tiffany A. Beks, M.Sc., is a registered psychologist in Alberta and a Ph.D. candidate in counselling psychology at the University of Calgary’s Werklund School of Education. Her research interests include socio-cultural contexts surrounding traumatic events encountered in military and first responder service and, more broadly, the phenomenon of institutional betrayal in social and health sectors.

Anusha Kassan, University of Calgary

Anusha Kassan, Ph.D., R.Psych., is an associate professor with a high-impact position in child and youth mental health in the school and applied child psychology program at the University of British Columbia. Her program of research is influenced by her own bicultural identity and is informed by a social justice lens. She is presently studying the impact of immigration across different communities. She is also conducting teaching and learning research and is investigating multicultural and social justice competencies in professional psychology.

April J. Dyrda, University of Calgary

April J. Dyrda, M.Sc., is a registered provisional psychologist currently practising in Calgary, and she received her master’s degree in counselling psychology from the University of Calgary. Her research and professional interests are centred on the investigation of how individuals can best approach and navigate change or transition in their career paths and workplaces.

Daniel Elleker, University of Calgary

Daniel Elleker, M.A., is an independent scholar and consultant in sexual diversity, identity, gender and resilience. Daniel’s research and/or scholarly interests include sexual identity development and immigration.

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Publié-e

2022-08-26

Comment citer

Beks, T. A., Kassan, A., Dyrda, A. J., & Elleker, D. (2022). Pensée féministe et lignes directrices pour une pratique éthique de la psychologie auprès de personnes qui s’identifient comme des femmes et des filles. Revue Canadienne De Counseling Et De psychothérapie, 56(2), 140–163. https://doi.org/10.47634/cjcp.v56i2.61719

Numéro

Rubrique

Articles/ Articles