Travailler ensemble à la récupération : pratiques sociales, discursives, et institutionnelles des clients et des conseillers

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.47634/cjcp.v54i4.61222

Résumé

Dans cet article conceptuel, nous offrons une solution de rechange aux approches traditionnelles de traitement des comportements de dépendance et du counseling des dépendances. Nous soulignons la pratique, la théorie et les principes associés à une approche ethnographique institutionnelle utilisée pour fouiller les pratiques implicites et invisibles des comportements de dépendance, le travail de récupération qui en découle et la façon dont le counseling peut (ou ne peut pas) s’avérer utile. Nous proposons une approche conceptuelle différente lorsqu’il s’agit de travailler avec des clients qui ont recours au counseling pour des problèmes de dépendance, en utilisant des exemples de cas qui invitent les praticiennes et les praticiens à accomplir leur travail de nouvelles façons.

Bibliographies de l'auteur-e

Tanya E. Mudry, University of Calgary

Tanya E. Mudry is an assistant professor in the Werklund School of Education at the University of Calgary as well as a counsellor educator, a registered psychologist, and a family therapist. Her research has three main areas of inquiry: recovery-oriented approaches to health, mental health, and addiction; critical, collaborative, discursive, and practice approaches research; and supporting the work of critical care recovery.

Tom Strong, University of Calgary

Tom Strong is a professor and a counsellor educator who recently retired from the University of Calgary. He writes on the collaborative, critical, and practical potentials of discursive approaches to psychotherapy, most recently on concept critique and development (particularly with respect to therapy and research) and on critical mental health. Among his books are Medicalizing Counselling: Issues and Tensions, Patterns in Interpersonal Interactions (co-edited with Karl Tomm, Sally St. George, and Dan Wulff), Social Constructionism: Sources and Stirrings in Theory and Practice (co-authored with Andy Lock), and Furthering Talk (with David Paré).

Emily M. Doyle, Athabasca University

Emily M. Doyle is a registered psychologist, a family therapist, and a counsellor educator. Her writing focuses on systemic and social constructionist approaches to practice and research.

Mackenzie Sapacz, University of Calgary

Mackenzie Sapacz is a recent graduate of the Master of Science program in counselling psychology at the University of Calgary. She is currently working as a counsellor at a community psychiatric unit in Calgary. Her research interests focus primarily on cell phones and human behaviour.

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Publié-e

2020-12-12

Comment citer

Mudry, T. E., Strong, T., Doyle, E. M., & Sapacz, M. (2020). Travailler ensemble à la récupération : pratiques sociales, discursives, et institutionnelles des clients et des conseillers. Revue Canadienne De Counseling Et De psychothérapie, 54(4), 715–737. https://doi.org/10.47634/cjcp.v54i4.61222