Emotions and Career Choices of High School Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47634/cjcp.v57i1.73111

Abstract

 

Although emotions are omnipresent in people’s lives and are involved in decision-making, the current state of knowledge is insufficient when it comes to emotions and career choices in high school. Yet, teenagers are required, when experiencing a life stage of intense emotion, to make a career choice that will influence their future. This study indicates the emotions felt by students during their final year of high school and the presence of relationships between some variables. Quantitative data collected by an online survey of 674 students reveals a strong presence of emotions felt in their career choices. The data also indicates that students’ receptiveness toward and understanding of their emotions is related to the degree of certainty and the experience of career choice. This article provides avenues for intervention in career counselling for guidance counsellors.

Author Biographies

Vicky Prévost, Université Laval

Vicky Prévost, Ph.D., est professeure adjointe à l’École de counseling et d’orientation de l’Université Laval et membre du Centre de recherche et d’intervention sur l’éducation et la vie au travail (CRIEVAT). Ses principaux intérêts de recherche concernent les émotions, l’orientation scolaire, l’intervention en orientation, et la supervision.

Réginald Savard, Université du Québec à Montréal

Réginald Savard, Ph.D., est professeur titulaire au Département d’éducation et pédagogie de l’Université du Québec à Montréal. Ses principaux intérêts de recherche concernent l’intervention en counseling de carrière, le développement des compétences, et la supervision clinique.

Liette Goyer, Université Laval

Liette Goyer, Ph.D., est professeure titulaire et directrice des programmes (maîtrise et doctorat) à l’École de counseling et d’orientation de l’Université Laval. Ses principaux intérêts de recherche concernent les dispositifs d’accompagnement en counseling et orientation ainsi que la supervision clinique et didactique.

Published

2024-07-15

How to Cite

Prévost, V., Savard, R., & Goyer, L. (2024). Emotions and Career Choices of High School Students. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy, 57(1), 29–58. https://doi.org/10.47634/cjcp.v57i1.73111

Issue

Section

Articles/ Articles