The Mediating Role of Mindfulness in the Effect of a Prevention Program on Anxiety and Perfectionism in College Students

Abstract

College students report experiencing anxiety that affects their academic performance, and requests for psychological assistance are increasing among these students. This study was designed to assess the impact of a prevention program on anxiety, perfectionism, and the mediating role of mindfulness on student anxiety and perfectionism after students participated in the program. The results show that program participants (n = 22) reported less anxiety than those in a comparison group (n = 19) and that these effects were maintained over time. Effects on mindfulness, perfectionism, and the mediating effect have not been confirmed. While this study validates the program’s effect on anxiety, mindfulness has not been identified as an essential program component. Limits on the difficulty of measuring mindfulness are discussed.

Author Biographies

Cynthia Lamarre, Université du Québec à Montréal

Cynthia Lamarre, Ph.D., est titulaire d’un doctorat en psychologie à l’Université du Québec à Montréal et psychologue clinicienne à Québec. Elle est co-auteure du programme de prévention Zenétudes : vivre sainement la transition aux études collégiales et s’intéresse à l’anxiété chez les adultes émergents.

Diane Marcotte, Université du Québec à Montréal

Diane Marcotte, Ph.D., est professeure titulaire dans le Département de psychologie à l’Université du Québec à Montréal. Elle dirige le Laboratoire de recherche sur la santé mentale des jeunes en contexte scolaire à l’Université du Québec à Montréal. Elle est auteure du programme de prévention de la dépression Pare-Chocs pour les adolescents et co-auteure du programme de prévention de la dépression et de l’anxiété Zenétudes pour les jeunes adultes. Elle s’intéresse à l’émergence de la dépression et de l’anxiété pendant les transitions scolaires primaire-secondaire et secondaire-collégial.

Published
2021-01-14
How to Cite
Lamarre, C., & Marcotte, D. (2021). The Mediating Role of Mindfulness in the Effect of a Prevention Program on Anxiety and Perfectionism in College Students. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy, 55(1), 96-121. https://doi.org/10.47634/cjcp.v55i1.70726