Pre- and Post-Parturition Personality Factors In "Keep" versus "Give" Unwed Mothers

Authors

  • Roger D. Martin
  • Sandra Mazurkewich
  • Donald G. Fischer

Abstract

Unwed mothers who decide to place their child for adoption were compared, both pre- and post-parturition, with those who chose to keep their child. Dependent variables included locus of control, assertiveness, and self-concept, measured respectively by the James I-E scale, 16PF scales E, H & Q2, and Bill's Index of Adjustment and Values. It was found that in general, there are few differences between these two groups, but with a significant improvement in self-esteem by both groups post-parturition. The women who decide to keep their child have a high ideal self-concept following the birth, and are more conforming and conservative than the women who surrender their child.

Les filles-mères qui ont decide de faire adopter leur enfant sont comparées à celles qui ont décidé de garder leur enfant. Cette comparaison se fait en deux étapes: avant et après la naissance de l'enfant. Les variables dépendantes à l'étude étaient les suivantes: le foyer de contrôle, l'assurance et le concept de soi. L'échelle James I-E, les échelles E, Het Q2 du 16PF et l'Index d'ajustement et de valeur de Bill ont servi à mesurer ces variables. En général, peu de différences distinguent ces deux groupes. Cependant, on a noté chez les deux groupes, après avoir donné naissance, une amélioration significative dans le degré derespect de soi. Après avoir donné naissance, les femmes qui gardent leur enfant ont un concept de soi qui incarne un idéal noble. De plus, elles se montrent plus conformistes et conservatrices que ;es femmes qui placent leur enfant en adoption.

Downloads

Published

2012-02-27

How to Cite

Martin, R. D., Mazurkewich, S., & Fischer, D. G. (2012). Pre- and Post-Parturition Personality Factors In "Keep" versus "Give" Unwed Mothers. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy, 10(2). Retrieved from https://cjc-rcc.ucalgary.ca/article/view/60032

Issue

Section

Articles/ Articles